-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31572 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

فرشتگان از چه جنسي هستند؟

اسلام همان طور كه موجودات نامحسوس فراواني را معرفي كرده، فرشتگان را نيز موجوداتي نامحسوس معرفي ميكند كه بر همه جهات عالم گمارده شدهاند. اين موجودات، منادي دعوت به خوبيها و واسطة فيض و بركات الهي بر انسانها هستند. فرشتگان، موجودات نوراني الهي نيكوكار و سعيد هستند كه بر تصرفات سريع و افعال سخت و حيرتانگيز قادرند. (فرشتگان، رجالي تهراني، عليرضا، ص 20، نشر دفتر تبليغات اسلامي، آن هم به نقل از رياضالسالكين، سيدعليخان حسيني مدني، ج 2، ص 9، انتشارات اسلامي)

آنها در آسمانها هستند. بعضي از آنها از بعضي ديگر به لحاظ درجه و مقام نزد خدا مقربترند. (صافات، 164)

جمعي از حكماي اسلامي معتقدند كه آنها موجوداتي پيراسته از پيوندهاي مادّي و مجرد از صفات جسماني هستند; چنانكه ملاصدرا شيرازي; گفته است: بايد بداني كه آفرينش فرشتگان غير از آفرينش انسان است; زيرا آنها داراي وجود بسيط و مجرد و بعد عقلاني هستند; بيآنكه از عقل و شهوت تركيب يافته باشند. تزاحم و تضادي در كارها و صفات ذاتشان نيست.(اسفار، ملاصدرا شيرازي، ج 7، ص 130، نشر داراحيأ التراث العربي بيروت.)

علامه طباطبايي; ميگويد: رواياتي مانند فرمايش اميرالمؤمنين علي(نهجالبلاغه، ترجمه دكتر شهيدي، سيدجعفر، ص 4، نشر علمي و فرهنگي.) كه در ظاهر، بر جسمانيت فرشتگان دلالت ميكند، بر صورت مثالي فرشتگان و قدرت آنها در تمثُّل حمل ميشود.(ترجمه رسايل توحيدي، سيدمحمدحسين طباطبايي، ترجمه علي شيرواني، ص 191، نشر انتشارات الزهرأ.)

فرشتگان، موجودات لطيفي از نور هستند كه مذكر و مؤنث و اكل و شّرب ندارند; چنانكه خداوند در قرآن كريم، (هود، 69،70) بر تمثّل ملائكه به بشر زمان حضرت ابراهيم و حضرت لوط8 تصريح كرده، از سياق آيه نيز فهميده ميشود كه ملائكه اكل و شُرب ندارند. امام صادقنيز خوردن و آشاميدن و ازدواج را از ملائكه نفي فرموده است.(ميزان الحكمه، محمدي ري شهري، محمد، ج 9، ص 19، نشر اعلام اسلامي.)

خداوند متعال، علاوه بر آفرينش جن، انسان و حيوانات; موجودات ديگري را نيز آفريده است كه برخي از آنها براي شر نمايان شده و برخي ديگر نيز هنوز از ديد بشر مخفي هستند; چنانكه (در سورة شعرا، آية 29) به خلقت در آسمان و زمين اشاره كرده است: كلمة بثّ به معناي منتشر كردن و كلمة دابّه به معناي هر جنبندهاي است كه روي زمين حركت كند،... و از ظاهر آيه برميآيد كه در آسمانها نيز جنبدندگاني هستند.(ترجمه تفسير الميزان، طباطبايي، سيدمحمدحسين، ج 18، شورا، 29، ص 90، ترجمه سيدمحمدباقر موسوي همداني، انتشارات اسلامي، و نيز در تفسير نمونه، جمعي از محققين، ج 20، شورا، 29، ص 438 و 439، نشر دارالكتب الاسلاميه.) آمده است: گر چه دانشمندان در اين زمينه به صورت قطعي قضاوت نميكنند...، ولي قرآن با جملة وَ مَا بثّ فيها من دابةٍ (شوري، 29) آنچه در آسمان و زمين از جنبندگان گسترده است، با صراحت اين حقيقت را اعلام ميدارد كه در پهنة آسمان نيز جنبدگان زندة فراواني وجود دارد; چون ضمير فيهما تثنيه است و به آسمان و زمين برميگردد.

هر روز با پيشرفت علم و دانش بشر، گوشهاي از پردة اسرارآميز آفرينش كفار ميرود و موجودات عجيبي براي انسان كشف ميشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.